29 juni 2012

Gårdagens inspiration

Två saker som inspirerade mig igår när jag surfade runt lite på nätet.

Det första: Jag såg på Ebbas blogg att Margherita Missoni gift sig med en racerförare vid namn Eugenio Amos och oavsett hur härligt kärlek är (och hur strypjackemässigt jag själv kännner inför bröllopsscermonin) så är festen alltid fantastisk och titta bara på de här bilderna! På gräset, solskenet, klänningarna, tygerna, mixen, plockmaten - å, jag blir så pepp på att 1) bosätta mig i Italien, 2) skaffa en symaskin och sy oräkneliga randiga kuddar och 3) ha fester, fester, fester!













Den andra saken var vetskapen om Saar Szekelys, en ung konstnär från Tel Aviv, deltagande i israeliska Big Brother som gjort att tvåstatslösningen kommit upp på agendan på ett helt nytt sätt i landet. Tänk att man kan ta ett populärkulturellt fenomen och använda det som en effektiv murbräcka i de politiska diskussionerna - så cool! Via Johan Wirfäldts blogg lär jag mig hur hans aktivism, med hans vänliga framtoning och knivskarpa intellektuella kritik av regimen som hans enda vapen, skapat ramaskri samt stor popularitet.

I de inledande avsnitten hade han i stort sett samtliga deltagare i huset emot sig men långsamt fick han de flesta att ändra åsikt och i förra veckan slutade han som trea i tävlingen och jag tror att något avgörande kan ha hänt med landet.

Det är så mäktigt när man ges möjligheten att idolisera en man eller kvinna för deras politiska övertygelse och i dem får någon att rikta sin energi mot. Som Obahma. Oerhört effektfullt.  och med den känslan signar jag strax ut för att ägna helgen åt takmålning.