16 april 2012

Födelsedagsfirande

Sedan sist har jag fyllt år. För mig är det nästan det svåraste som finns. Det är något med att stå i centrum utan att ha gjort något för att förtjäna det..och så alla förhoppningar som riskerar att grusas om presenterna är köpta med någon annan i åtanke som gör den så svår. Plus att jag osunt gjort dagen till en värdemätning på om de ansträngningar jag gjort till andra kompisar när de fyllt år har uppskattats så mycket att de skickar dem i retur. Så kan man, har jag förstått, inte tänka så det försöker jag sluta med. Egentligen är hela mitt förhållningssätt till den där dagen så himla ur led att jag helst skulle vilja att den aldrig kom. 


Men. Nu kom den..och den var en av de finaste på länge. J - mannen som verkar läsa mig som om jag vore en glasskiva - hade förberett mig på att dagarna skulle vara lugna, kräva noll ansträngning men innebära att vi då och då gick ut och det gjorde att jag från en jättefin förmiddag och lunch med Per kunde ta på mig kläder J lagt fram och bara erövra kvällen. Åtskilliga glas vin senare och en trerätters på Gondolen vaknade jag till världens lugnaste födelsedag som i stort sett bara bestod av en lång frukost, en tur till stan där jag fick välja ut ett par solglasögon i present och sen en soffsession med filmtittande med hävt godisförbud. Alltså lyckan! 


Det här med att ha en blogg och som en bieffekt se saker jag önskat mig landa på mitt presentbord..det är både givande och lite skrämmande. J läser knappt aldrig det jag skriver här men måste ändå göra det då och då då han sett till att jag fick den här i julklapp av farmor. Att den här köptes. Och nu - att jag äger ett par sådana här solglasögon till sommaren. Han är fin. Seende. Och jag tror det kan vara den finaste egenskapen av dem alla. 

Ps. Att tack snälla Meta för trisslotten och hälsningen (vann tyvärr inget men hann göra storslagna planer på vad jag drömmer om att investera i då det länge var två tv-rutor framskrapade på lotten), tack Johanna för den snygga tröjan, vackra skålen och för bok och teckning och tack mamma och pappa för alla fina presenter! Och tack farmor för snygga underkläder - du vet då alltid vad jag helst av allt vill ha! :)