5 april 2012

Cool katt



Diggar Nina Åkestam. Hon skrev idag i sin blogg

»Får ett mail från Google om att de lägger ner Google Wave. Kommer ni ihåg när det lanserades? Det skulle revolutionera hela mailsystemet. Skulle ersätta allt vi hade haft dittills. Folk applåderade högljutt under presentationerna och slogs om invites. Det lät ju så himla bra.

Sen hände ingenting. Och ingenting. Och sen gick det några år och så lades det ner.
Jag skulle kunna skriva om varför jag tror att det blev så, men kom på att det inte är så intressant. Mer intressant är att Google fortfarande, trots alla misslyckanden (för Wave är verkligen inte det enda. Någon som minns Google Boutique, till exempel?) är alla människors favoritföretag. Det ingår i deras affärsmodell och varumärke att misslyckas. För ska man ligga precis på gränsen hela tiden, och alltid vara först, kommer det ibland att gå snett.
Därför blir jag glad när Wave floppar. Och tänker att man nog borde tänka lite så med sitt eget liv i allmänhet.«
Så himla fin metafor. Att våga ha en personlighet som förknippas med misslyckanden som en del, en viktig del, av framgången. En gång i tiden så var min personlighet förknippat med mod. Och av att ligga på gränsen. Flytta till London som 17-åring? Kunde gått hur som helst. Flytta till Tanzania som 19-åring? Kunde most def gått lite hur som helst. Så där höll jag på då och jag tror inte mod är något någon (ens jag?) förknippar med mig själv idag.

Fast egentligen ska jag inte prata om min egen självbild - har liksom ingen distans till den dessa dagar. Träffade ju min terapeut igen häromdagen och det var en av de längsta timmarna vi haft ihop någonsin och det kändes som att tiden magiskt sträckte ut sig och tog en osynlighets loop för att vi skulle hinna säga allt innan tiden var slut. Det var fint. Och jag fick en förklaring till varför jag känt mig så hudlös och naken på jobbet en längre tid och att det handlar så mycket om hur mycket saker man har som fyller upp ens jobbtid.
Hur som, mer om det en annan gång. När jag känner mig stark, cool och oövervinnerligen igen i en snar framtid kan vi snacka affärsmodell och varumärke. Skulle älska att våga ligga på gränsen igen.