25 april 2012

Bankhysteri



Hade precis ett samtal med en bankrådgivare och blev helt svettig och ilsken på kuppen. Finner det djupt provocerande att man aldrig får klarhet i vad som gäller - att man inte kan få sambanden mellan räntebärande papper, aktier, fonder, pensioner och annat sparande förklarat för sig på ett enkelt begripligt sätt. Eller få någon slags råd på riktigt – utan att det finns ett erbjudande i potten eller någon tjänst som de vill ha betalat för. Att jag varit kund hos dem (Swedbank) sen jag föddes var ett faktum han med ett enkelt ”jaha” lämnade därhän innan den lilla stroppen till bankrådgivare, säkert en 23-åring med illasittande kostym, utan förståelse för min frustration fortsatte mala på med en massa frågor om hur jag såg på mitt sparande på lång och kort sikt och om jag ville spara aggressivt, medium eller lugnt och hur mycket tid jag kunde avsätta för att ta hand om mitt sparande själv.

Där satt jag med fyra olika pensionsbesked från olika företag, utöver mitt pensionssparande på banken, och sa att jag inte förstod hur de hängde ihop. Han satt att han inte kunde förklara detta på telefon. Jag sa att jag hade svårt att ge snabba svar på hans existentiella frågor om var jag kommer befinna mig i livet på ett eller två eller fem år. Jag försökte förklara att jag har ett liv att ta hand om och att jag inte hinner med dessa abstraktioner något mera. Jag behöver begriplig fakta. Jag behöver en trygg stämma. Jag behöver förtroendeingivande jämförelser. Jag behöver någon som förstår mig.

Blev till slut så arg att jag nästan la på. Borde kanske sagt att jag har PMS.