20 mars 2012

Be good



Jag tänker mycket på det här initiativet som gruppen i USA tagit för att föra Kony inför rätta och jag tycker att det är så fantastiskt bra. Så fort någon tar ett initiativ så känns det som att människor, brända av sina tidigare erfarenheter av att ge och bli lurade, kommer dragandes med skämselpropaganda. Kanske tycker de att de skyddar en men jag vägrar att lyssna. 

Initiativet bakom att störta Kony fyller mig med en sådan glädje! Människor där ute kan mötas och tillsammans komma varandra nära och åstadkomma skillnad. I de stunderna när de sociala medierna blommar ut och når sin fulla potential, som t ex i de arabiska länderna förra våren, då upplevs jag av en känsla av att den här världen kan räddas och jag får en pirrig upplevelse av att alla är nära. Vi är nära. Och så väldigt lika. Kanske var det så här religion ursprungligen uppstod - i känslan av extas av att finnas där för varandra?