3 december 2011

Psykomyter

Tog med senaste numret av Kupé hem. Gillar verkligen tidningen som blivit fantastiskt mycket bättre de senaste åren, ja nästan precis så bra som jag tänkte att den skulle ha blivit om jag och kära K hade tagit över rodret för några år sedan - gud vad kul det hade varit!

Hur som, bland reportage om att skida mellan fjällstugor i Vålådalen i nyår (fantastiskt!), Alex Schulman-intervju och en blänkare om min senaste skapelse fanns ett reportage under namnet Psykologi für alle. Döm av min förvåning när det under rubriken »Fyra vanliga psykomyter« står:

»Låg självkänsla ligger bakom dålig prestation i skolan/på jobbet?

Många tror att man måste ha bra självkänsla för att göra det man vill. Lösningen är mycket enklare än så. För att kunna göra något man vill ska man öva sig i att utföra det och övervinna en eventuell rädsla för att göra det.«

Ok.

Ok, jag ser vad det står. Förstår inte riktigt hur det applicerar på min tillvaro men har bestämt mig för att börja med att omfamna känslan av glädje som jag (faktiskt) känner inför att fixa allt inför julfesten. Detta skitgöra.. Men, varför inte?

Någon som behöver en bröllopskoordinator?