13 december 2011

Lucia, Laleh och klokskap tidigt på morgonen



Vaknade tidigt i morse och tände en massa ljus och satte på luciakonserten. Värmde lussebullar, tog fram varsin pepparkaka, bredde smörgåsar och kokade te och kaffe och hällde upp fil. Dukade i soffan och åt frukost med J under var sitt täcke till prasslet av DN. Läste en artikel från söndagstidningen om Laleh då två saker slog mig:

1) En period under min terapi var jag väldigt arg på min mamma. Jag vet inte riktigt vad det var men en massa undertryckt sorg bara vällde fram. Sittandes där i soffan firandes lucia så som hon alltid gjorde om morgnarna när jag bodde hemma så insåg jag att all den kärlek och omsorg som hon la på mig blev till en slags frustration när jag flyttade ensam ut i världen som 17-åring och sedan aldrig hade någon att kunna föra den vidare till. Nu i soffan satt J, ovan vid den här sortens firande, och blev alldeles lycklig av den omsorg som min mamma en gång lärt ut genom sitt sätt att vara. Förstod att jag, nu när jag äntligen kan kanalisera den åt något håll, kan uppskatta att jag lärt mig gåvan att ge så mycket mer.

2) Och DN skriver i intervjun med Laleh: »På den nya plattan finns en låt som heter What you want där hon sjunger: »What you want babe? And why you want it? If you can do it I can do it«. Om jag är övertygad om något så blir det så, det känner jag. Det är så jag ser på livet.«   

Om jag är övertygad om något så blir det så. Bra där. Det ska jag ta till mig.