18 december 2011

Lucka 17


Lucka 17: Berätta om hur en perfekt dag ser ut för dig

 
För några lördagar sen så hade jag och J en av de där dagarna som kan betecknas som perfekta.

Efter en tid av stress, jobb, plugg och en massa uppbokade måsten så planerade vi in en dejtdag med någon veckas varsel. Jag ivrade för uppgörandet av en plan - vi enades om en kompromiss och efter det att J konstaterat att Riddarholmskyrkan (som jag velat se i en evighet) var stängd för vintern så gick vi ner till Fotografiska. Efteråt, när vi konstaterat att kön till fiket var för lång för oss tog vi en varmkorv nere vid kajen och gick in mot stan.

Luften var hög. Himlen blå och det var kallt för första gången på länge. Vi pratade, pratade och pratade. Tog igen tid ifrån varandra och vek av upp mot Strandvägen. Gick in i exklusiva möbelaffärer och målade upp våra framtida drömhem innan vi gick och åt pasta här. Gick vidare till Zita varpå en film jag velat se länge, Nadir och Simin - en separation, började fem minuter senare och bara det faktum att filmen började direkt, att jag fick välja film och att klockan var typ bara var åtta när den var slut var..perfekt. 

Efter det promenerade vi ner till Stureplan, tog tunnelbanan hem, korkade upp en flaska vin, lagade mat ihop, tände en brasa (eller vad det man nu kallar det när man eldar i den lilla eldluckan bredvid spisen - kakelugnsmakandet i andra rummet betecknas fortsatt inte som något annat än ett mindre haveri..) och såg ytterligare en film i soffan.

Och jag vet inte, men det var något med vädret den dagen. Den höga himlen. Solen. Känslan av att ha en hel dag för oss själva. Samtalen. Lyxen av att kunna unna sig en middag ute med ett glas vin till och ett biobesök. Och känslan av närhet. För det var inte det att allt var p-e-r-f-e-k-t – en lång del av samtalet som vi hade under middagen ägnades (på mitt initiativ) åt meningsskiljaktigheter över någon mindre detalj i vår relation, där båda ringhörnorna stred tappert för sin sak, men frånsett det – eller kanske tack vare just det – så var dagen så…bra. Helt enkelt en blandning av ALLT jag älskar i en förpackning, långt ifrån perfekt.