2 december 2011

Helgtips

Det är svart ute. Borde gå hem men sitter kvar framför min flimrande skärm. Måste avsluta ett underlag som ska skickas ut idag. Ok, tar krafttag och gör klart det strax – tänkte bara innan dess tipsa om två saker jag gillar. Musik och mat.

För några helger sen gjorde jag den här musiklistan inför en middagsbjudning jag snabbt och spontant bjöd in till. Middagen blev så lyckad att listan gör mig glad bara jag tänker på den men den (listan) är i ärlighetens namn ett konstigt mishmash av influenser även om tempot är ganska lugnt. I vilket fall, den gjordes för en det-är-fredag-jobbet-är-slut-helgen-ligger-framför-oss-låt-oss-pusta-ut-och-dricka-vin så därför passar den även idag tror jag.

Och mat. I veckan stresslagade jag mig igenom den här underliga rätten men den blir lika god varje gång. Tipsar om den mest för att den är så underlig och mixar smaker jag sällan använder tillsammans annars. Upphovsmannen är Jamie Oliver och som alltid är det stora mängder parmesan och olivolja men hey, det är ingen idé att streta emot. Kapitulera inför faktum och testa om du gillar.

Till Jamies canneloni behövs:

ett knippe broccoli (500 g säger receptet men hur mycket är det?)
ett blomkålshuvud (500 g säger receptet även här men, ja du vet..)
olivolja
7 klyftor vitlök (och är klyftorna massive, räkna en klyfta som två klyftor)
en kvist färsk timjam
25 g sardeller i olja (spara oljan)
torkad, smulad chili (några nypor tar jag, oklart hur mycket Jamie tar)
svartpeppar (jadu, använd känsla även här)
500 g passerade tomater
1 msk rödvinsvinäger (går lika bra med vitvinsvinäger)
4-5 dl crème fraiche
150-200 riven parmesanost
16 cannelonirör
femton färska basilikablad
100 g mozzarella

Koka upp vatten i en stor kastrull. Rensa och skär broccolin och blomkålen fint och koka i lättsaltat vatten i 5 minuter. Spara 1 dl av kokvattnet.

Skala och skär vitlöken i tunna skivor. Stek vitlöken i en rejäl skvätt olivolja. Tillsätt sedan broccolin, blomkålen, den färska timjamen, chilismulorna, anjovisen och anjovisoljan och några matskedar av kokvattnet och låt puttra på svag värme i 15-20 minuter.

(The magic trick: genom att överkoka grönsakerna framhävs tydligen smakerna.)

Häll de passerade tomaterna i botten av en ugnssäker form. Strö över lite salt och rödvinsvinägern.

Gör en snabb sås genom att blanda créme fraichen med nästan all parmesan samt två matskedar av kokvattnet. Salta och peppra.

Mixa sedan allt i grytan med en stavmixer (eller mosa med en potatisstöt). Låt svalna en stund. Fyll sedan cannelonirören (själv baltar jag lite med en tesked men det finns ju spritsar och greje som underlättar) och rada upp dem i formen över tomaterna.

Strö på lite rivna basilikablad över cannelonin och häll över den vita såsen. Lägg på skivad mozzarella, resten av parmesanen och ringla över lite olivolja.

Grädda i 200 grader i 30-40 minuter. Enjoy!