21 februari 2013

Hormonförändring

För prick en månad sen fick jag tre finnar i pannan. De har under hela graviditeten lyst med sin frånvaro men så helt plötsligt, över en natt, var de en realitet igen..dessa fördömda inflammerade talgkörtel-whatever. Liksom de vita strecken och prickarna på naglarna - helt plötsligt var de också tillbaka efter att ha varit borta, för första gången på flera år, i månader.

Sen så läste jag i en av de där gravidböckerna om förlossningsprocessen som tar sin början prick en månad innan värkarna kommer och som innebär att bebisen gör något som kroppen reagerar på vilket startar upp en växelverkan mellan bebis och livmoder. Oftast manifesteras den processens start i form av en hormonell förändring och ja: prick, prick, prick - där var de..finnarna som kom  över en natt - ett tecken så gott som något tänkte jag. Sedan dess har jag tänkt att idag, på min älskade farfars födelsedag, så kommer det vara dags.

FYI så råder dock total stiltje i magen. :)