7 februari 2013

Dagens tips!

Skummade lite snabbt igenom mina senaste inlägg och insåg att jag verkar förtvivlat ledsen. Det är jag inte. Det kanske bara är så att när den här massiva tröttheten slår en i huvudet som en slägga så är den helt enkelt inte förhandlingsbar och ofta är det i de stunderna jag hamnar liggandes i soffan slösurfandes för att förströ tankarna samtidigt som jag då och då går in här och skriver några rader. 

Igår var till exempel en jättefin dag. Snöig och dan med tusen jobbiga ärenden att uträtta på stan men med en ljuvlig lunch mitt i med Tobias och Gunnar. De är som två ytterbackar som ger mig och mina idéer fri lejd och det är stimulerande att höra vad de i sin tur tänker på. Inspirerade och lugnande på samma gång och jag kan inte förstå den tur som gjorde att jag i inledningsskedet av min yrkeskarriär hamnade i team med dem - det var väldigt fint. Så, det om det. Jag mår bra. Är urtrött i perioder men dagens svimvarning kanske helt enkelt berodde på störd nattsömn - är ganska förutsägbar på det viset (och inte helt olik en bebis inser jag när jag tänker efter). Fattas det mat, sömn, socker, dricka eller något annat krackelerar min fasad direkt. 

Hur som, nu till något annat. Kan inte riktigt bedöma den allmänna intressegraden i nedanstående tips men vad tusan..den här bloggen är ändå ett sammelsurium av det mesta som far genom mitt huvud och förbi min blick so here it goes: den senaste tiden har vi bestämt oss för att bo kvar i den här lilla ettan. Det kanske är vansinne men har sina praktiska förklaringar (arbetslöshet, begränsat banklån, önskemål om ny tvåa på Södermalm, höga kvadratmeterpriser, få objekt ute och ja, inga vunna projekt av de vi budat på) och oavsett gör det att vår nygamla ambition nu är att leva sparsamt för att till hösten kunna vara föräldralediga ihop i någon annan del av världen, allra helst i NY. Och ett led i att leva sparsammare är att sluta springa till ICA i tid och otid och handla middagsingredienser snyftandes av trötthet och under akuta blodsockerfall. 

Lösningen stavas veckomatsedel och veckohandling och den utsatta budgeten är på cirka 500 kronor i veckan. I det priset ingår även frukt, grönsaker, pålägg, mejeriprodukter och påfyllnad av alla andra basvaror som kontinuerligt köps nytt av. Hittills har vi kört två veckor och det har gått så bra! Lugnet att ha alla ingredienser till alla rätter hemma har gjort matlagningsmomentet (och systemet med matlådor och liknande) mycket mer harmoniskt och antalet gånger som vi redan berömt varandra för att vi landar på lite över 500 kronor i veckan mot tidigare 1500..2000 är ohälsosamt högt, men strunt i det. Tänkte att veckomenyerna kanske kan inspirera någon av er och om inte annat skriver jag ner dem här för att kunna komma ihåg dem själv. Tänket bakom rätterna, varav ingen bygger på halvfabrikat, är helt enkelt att några av dem ska vara lite mer lyxiga och njutbara medan andra är mer osnoffsiga och råbilliga. 

Här kommer veckomeny 1:

  • Frukostkorv med blomkål- och broccoligratäng
  • Fiskgryta på torsk med ingefära och apelsin
  • Gulaschsoppa
  • Ugnsstekt kyckling med potatisgratäng

Och veckomeny 2:

  • Svamprisotto
  • Köttbullar med stuvade makaroner
  • Fiskgratäng med citron och dill
  • Morotssoppa med lime
  • Och någon slags riccotaravioli som såg fantastisk ut på receptsidan i någon gammal Damernas värld som jag hittade häromdagen
Blomkål- och broccoligratängen har förresten blivit en personlig superfavorit sedan jag lagade den hos Kajsa tidigare i höstas och vill ni göra något snabbt, gott och billigt så gör ni så här: 

Blomkål- och broccoligratäng

Du behöver:

1-2 broccolihuvuden
1 blomkålshuvud
2 dl Crème fraîche
2 dl riven ost (Västerbotten eller valfri annan ost)
en näve valnötter eller en näve rostad lök
salt och peppar 

samt om man vill: 

250 g rökt skinka/bacon
1 dl finhackad pesilja

Gör så här:

- Sätt ugnen på 225 grader. 
- Skär ner broccolin och blomkålen i små buketter. 
- Koka dem i saltat vatten i 5-10 minuter. 
- Smöra en form och lägg i broccolin och blomkålen. 
- Blanda 2 dl crème fraîche med salt och peppar och en påse riven, gärna lite smakrik och fyllig ost. I grundreceptet ska man även blanda ner lite färskt periljehack och stekta baconbitar och det blir också supergott men om man gör det eller ej antar jag beror på om man vill göra gratängen till ett huvudmål eller ha det som ett tillbehör.  
- Bred ovanstående röra ovanpå grönsakerna och avsluta med att strössla över lite krossade valnötter eller rostad lök. 
- In i ugn i 15-20 minuter. Klart! Gott!