21 februari 2013

Ännu en lista



Bild: http://ledansla.blogspot.se/

Lista tagen av Sandra

Hur har din dag varit?
Tack, den har varit helt ok. Väldigt slapp. Louise ringde och det var som alltid ett sant nöje. Ska strax värma lite rester, diska, duscha och hänga med Per (förhoppningsvis på mitt favoritställe Babylon) - det blir ett bra mellanspel på dagen/inledning av kvällen. 
Vad skulle du ha hetat om du inte fått det namn du har nu?
Ingen aning. Vet faktiskt inte alls vilket killnamn de hade på lut till mig men tror att mitt förnamn, Maricka, var väldigt givet då det sedan tidigare finns i släkten. 
Vilket är ditt största beroende?
Helt klart godis. Och dessa dagar är det nästan löjligt.. Kan det ha något att göra med hormonerna eller är det bara jag som 1) är sockerberoende och 2) inte har så mycket annat att roa mig med?
Vad gör du när ingen annan ser?
Jadu. Hänger i min soffa i pyjamas och rufsigt hår. 
Finns det något helt vanligt en gör som du tycker är ovanligt roligt?
Att ställa upp disken i en anal, väldigt städad ordning i diskstället? Att..nej, jag vet faktiskt inte. Det får bli disken. Det ger mig ändå en viss tillfredsställelse att ha en sjuk ordning där. 
Om du skulle bli psykiskt sjuk, vilken sorts sjukdom skulle du drabbas av?
Vilken konstig fråga, det varken kan eller vill jag svara på. Har dock en väldigt stark beroendepersonlighet så något med anknytning till det skulle jag tro.  
Vad beställer du på krogen?
Just nu en ständig ström av alkoholfria drinkar och äppelmust. Annars: rött vin och sura drinkar. Ge mig saker som är gula med mycket is, då blir jag glad! 
Vilken är din största skräck?
Att mitt barn (hur abstrakt det än är att tänka på den lilla sparkande varelsen på det sättet) inte mår bra och att det går katastrof-fel under förlossningen. Och att J går bort innan vi hunnit uppleva ett uns av det vi vill uppleva ihop. Den tanken är absurd och sveper ytterst sällan förbi mitt medvetande men när den gör det så går jag nästan under för en stund. 
Hur gör man för att ragga på dig?
Man ser mig. Och låter inte mig bullshita bort sig. Det är mitt stora trial & error-test och det funkar alltid. Dock har väldigt väldigt få klarat sig igenom nålsögat och när de väl gjort det har jag varit hopplöst förlorad på en sekund.. Har dock ingen succéhistorik av att folk raggat på mig..upplevde det mest som att jag gick omkring som ett osynligt väsen på de där barerna, klubbarna, discona och annat som frekventerats idogt genom åren. Att ragga eller bli raggad på/bli ihop var liksom aldrig min grej. Tyvärr. 
Vad har du funderat över på sistone?
Vem jag är, vad jag vill med mitt liv och var min kreativitet och energi bor. 
Vad var det konstigaste som hände i helgen?
Haha, inget. Min helg var en enda lång, utdragen snooze. Var helt slut. Vilade mest.
När skäms du?
Ofta. Granskar alltid mitt beteende väldigt strängt och tycker ofta att det finns något att anmärka på. Ett beteende jag jobbar på att förändra och som jag hoppas D kan hjälpa mig att kickstarta bara genom att finnas här och tycka att jag duger som jag är. 
Berätta om en minnesvärd bakfylla du haft?
En väldigt väldigt fin är från en legendarisk utekväll när jag bodde i Sydney. Natten innan hade varit hejdlöst rolig (den inleddes med en maratonfest på vår roof-top med utsikt över hela stan ner mot operahuset i hamnen (bodde helt galet fint i den stan) och dagen efter så samlades alla vi som umgicks och som bodde på olika våningar i huset (sammanlagt åtta tjejer) i den största av de tre lägenheterna och la oss allesammans i dubbelsängen och åt godis och såg på Shrek. Två gånger på raken. Och pratade om killar, kvällen innan, livet och allt det där innan vi lagade någon god maträtt ihop. Allt medan solen strålade utanför från en klarblå himmel medan vi låg i skuggan och njöt av att göra inget. Det är ett fint minne.
Vem är den mest kända människa du talat med?
Carl Bildt? Haha, bilden är från hans egna blogg..orkar inte leta i mitt eget arkiv efter en bättre bild då där fortsatt är en enda röra. Det var en fantastiskt trevlig middag, magiskt trevlig,  och jag är fortsatt lätt betuttad i hans humor och intellekt lite sådär på avstånd efter våra timmar ihop.  Tänk att få jobba ihop med honom!

Träffade via Studentaftonutskottet i Lund (varifrån ovan nämnda bild är ifrån) en hel hoper kända människor men de allra flesta sa jag bara hej till, som till exempel drottning Margrethe. Och även om jag umgicks med många över de där middagarna (där vinet formligen flödade och man fick röka vid bordet - förstår ni vilken dröm det var!) så bleknar de flestas stjärnstatus bort när man möts på tumanhand och jag tänker inte längre på dem som celebriteter. 
Vilket uttryck använder du lite för ofta?
Super! Trevligt!
Har du någon gång fått en konstig komplimang som varit bra ändå?
Min förrförra chef så en gång att jag hade en fantastisk förmåga att få folk att göra saker mot deras vilja och att jag alltid, no matter what, idogt drev igenom alla projekt. Tyckte det lät tyranniskt och manipulativt men fick senare förstå att det trots allt var positiva egenskaper. Höll på att bli ansvarig för hela Europamarknaden för välkänt, ledande företag inom annan bransch när jag drog upp dessa påståenden under en anställningsintervju. Herre. 
Vilket är ditt vanligaste vardagsproblem?
Att jag glömt att ladda min mobil inför ännu en sömnlös natt. 
Vad gör du när du är ledsen?
Rullar ihop mig till en boll. Stänger av. Och gråter mycket. 
Om du bara fick ha på dig en sak för resten av ditt liv, vad skulle det då vara?
Något svepande i svart som går vid/nedanför knät. 
Har du någon gång slagit någon?
Min lillasyster. En miljard gånger när vi var yngre. Utöver det är det ingen vad jag minns. 
Vad ser du fram emot just nu?
Att komma ut och känna mig fin ikväll! Att få titta in i hans ögon och VARA med J efter det att D anlänt till den här yttre världen. Att kunna sitta i solen på en uppvärmd parkbänk och känna att våren är här.