1 februari 2012

Politiker-rant




Slussen, denna kissluktande cementgrop som jag endast ser förbättringspotential i, och frågan vad man ska göra med den är något som länge delat stan i två läger. Eller snarare, den delade..efter omröstningen i Stadshuset verkar de flesta ha släppt saken och gått vidare med sina liv.

Diskussionerna kring renoveringen/upprustningen påminner mycket om de som ständigt präglar min yrkesverksamma vardag. Beslut fattas, beslut rivs upp. Argumentationen är tuff, ibland på gränsen till ful, och till slut vet man inte vilke idé som har fått klartecken, vad som har bromsats, vad som ligger i pipen och vilken version av alla 1.xx-dokument som gäller. Hur som. Det är en strid. Bengt Ohlsson skrev en artikel där han, med rätta, ifrågsatte kultur-vänsterns retorik rörande deras plan för Slussen (som bestod av idel harmoniska superlativ) kontra alliansens (kommersiealism, kedjor, gallerior) och frågade: måste kulturen vara vänster? Och svaret på den frågan tycker jag självklart är nej.

Att reducera en önskan om en levande kultur till vilka bakomliggande ekonomiska strategier man föredrar för att skapa ett lands (och dess befolknings) välfärd tycker jag är väl snävt. Hur som, när jag gick in på Parisas blogg såg jag att Jonas Backlunds fina fotografi på ett roligt sätt ynglat av sig i två lika relevanta politiska frågor.