7 februari 2012

Läskramp


Jag är en människa som lever för att läsa. Där finns mitt andrum, min inspiration, min spänning, min gemenskap, min berusning. Sedan jag flyttade ihop med J läser jag otroligt lite och det är i sig en sorg. Jag börjar på böcker men kommer inte in i dem och på sängskåpet ligger fyra stycken (varav en är den senaste boken av en av mina favoritförfattare Jo Nesbø) böcker som jag bara halvhjärtat läst några sidor i.

Så var jag på mitt favoritbibliotek i förra veckan (Sturebiblioteket på Östermalms t-banestation) och lastade på mig ett gäng böcker. Jag blev som besatt, precis som jag när jag var liten på Habo bibliotek och bara länsade hyllorna. Tänkte igår att om jag fotograferar dem och lägger upp här och förpliktigar mig till att recensera alla – ja, då måste jag väl bara ta mig i kragen och läsa dem? Så, jag testar. Böckerna är dessa:  

  • Annie Leibovitz På uppdrag – För att jag fascineras av henne, gillar fotografi som konstform och för att jag såg J bläddra i den på Söderbokhandeln i förra veckan.  
  • Jay Z Decoded – Mest till J (som precis som alla killar i hans familj, förrutom hans pappa dårå, älskar Jay) men tycker det ska bli spännande att se vad han har att säga.
  • Martina Haag Glada hälsningar från Missångerträsk – Haha, för att jag är en sucker för att blanda lättsmält med annat
  • Bodil Jönsson När horisonten flyttar sig - att bli gammal i en ny tid Se nedan
  • Diana Athell Någonstans vid vägens slut - Därför att min farfar fyller 90 i nästa vecka. Och jag har svårt att hantera hela grejen. Vill inte gråta på födelsedagen utan bara vara glad. Jobbar på det.
  • Linda Polman - Kriskaravanen. Vinnare och förlorare i biståndsindustrins spår – Ja, titeln säger väl allt. Kan vara enbart gammal skåpmat för en statsvetare som i egenskap av f d biståndsivrare under de perioder jag levde i Tanzania blev biståndskritiker..men, jag testar och ser om det finns något nytt att säga i ämnet.  
  • Kitty Kelly Oprah - För att jag även är en sucker för skvaller! Och vill försöka förstå nyckeln till framgången.
  • Britt-Marie Mattsson Vi tolererar inge förlorare - För att jag förväntar mig att äntligen förstå Kennedy-klanens dynamik. Och vad de egentligen uträttade.
Kom aldrig iväg på den buddistiska döden-föreläsningen igår. Får försöka ta igen det nästa vecka och gå på den om glädjen istället.. Kåldolmarna tog lååång tid (blev bättre rullade nu än sist men smakade sämre) och efter det somnade jag nästan. Vaknade till liv, läste klart Leibovitz bok och såg sedan nästan hela The girl with the dragon tatoo. Den sistnämnda var ok men lämnade efter sig en konstig känsla stress - som om Fincher komprimerat ihop alla bokens skeenden bara för att och jag undrar om någon som inte läst boken ens engageras i dem alla.

Den förstnämnda var däremot intressant. Den innehöll några fotografier jag inte sett innan, jag kunde konstatera att Annie inte är någon stilist till författare (hon säger själv att hon inte är någon som snicksnackar för att göra det enklare för den hon fotograferar och hon skriver lite på samma sätt: avmätt, trubbigt och hon bjuder inte direkt in läsaren) även om historierna bakom bilderna är coola Hennes relation med Susan Sontag anas endast mellan några få rader vilket får raderna att bli ännu mer effektfulla och det var bara att konstatera att det här med ljus, ljusmätningar och blixtar samt val av objektiv är en värld jag ännu inte kan något om.  Men jag lär mig gärna! Ska bara skaffa pengar, kamera och sedan dokumentera. Om sådär tre år.