29 februari 2012

Lyssnade på Tina



Det här inlägget är också ett som legat halvfärdigt skrivet under en lång tid. Påbörjade med några rader efter det att ha varit och lyssnat på Tina Thörner på jobbet men kom aldrig längre än ovanstående bild, rubrik och några få ord. Hennes idéer väckte en massa känslor i mig, kanske är det lättast att återge dem genom att bara skriva ner det jag rafsade ner under föreläsningen? Ok, då kommer de här i turordning:

  • Den väg man valt behöver inte vara den man alltid följder.
  • Kameleont
  • Livsfilosofin är Power from within!!!
  • Titta dig i spegeln och tänk: vad snygg hag är!
  • Ett liv består av 30.000 dagar. Vad är det värsta som kan hända?
  • Acceptera att de tankar omvärlden implementerat i en inte är de enda rätta.
  • 7-8-åringar tycker att det är roligt att gå upp på morgonen. Vad är det som händer som ändrar detta? barnen ska tycka att livet/skolan är rolig medan jag inte tänker så om mitt eget liv. Många tycker det är ok att livet är lite tråkigt.
  • Konstruktiv feedback
  • Man ska göra saker man mår bra av. Gör man ingenting så blir det ingenting.
  • Varför gör vi inte saker så roliga som de kan vara? Hur vet jag att jag blir bättre? Gjorde jag allt jag kunde för att få företaget att glänsa idag?
  • Att man tror mer på någon annan än en själv.. Någon annan kan släcka en låga på en sekund. Man tror på en idé, berättar den för någon som har invändningar och helt plötsligt har man själv tappat tron på det man tidigare trodde så starkt på. Hur kan en annans åsikt väga tyngre än min egen övertygelse?
  • Hitta en trygghet i sig själv.
  • Var inte rädd för förändring.
  • Sträva efter att bli nyförälskad igen. I din partner, i ditt arbetsliv. Du måste börja inom dig själv.
  • 67.000 tankar/dygn
  • 20% av de tankarna bestämmer man själv. Vidga denna del. Tyck att det är världens bästa arbetsplats. Skapa en kärlek till det du gör här och nu.
  • Ta kontroll över din egen hjärna. Du kan skapa din egen verklighet. Mental träning.
  • Våga hitta nya vägar!
  • Fatta beslut baserat på en njutningsfaktor.
  • Rita kartor över ditt liv. Märk ut ett mål. Välj att vara glad. Vad ska livet för mig innebära? Skaffa dig bilder på en trigger, på saker du är stolt över. Ta en bild på dig själv när du strålar!

Så här i retroperspektiv så ser jag att de där anteckningarna visar ett tydligt mönster över mitt inre och det jag funderar på non-stop nuförtiden. Kanske är det så att man hör det man vill höra eller så var det bara så att hennes föreläsning, om att hitta övertygelsen i sig själv och sedan leva ut sina drömmar utan att ta så mycket intryck från vad andra säger om saken, var precis det jag behövde höra där då. I synnerhet nu när jag vacklar så mycket mellan framtid, drömmar, plikt, jobb, försörjning, glädje, vardag.. Oavsett: Tina Thörner – jag är tacksam för allt du sa under de där två timmarna och jag bär med mig det. Alltihop. Att din nya dröm är att förändra den islamska världens kvinnosyn är bara det SÅ coolt.

Haha, och i ärlighetens namn: det om något ger mig perspektiv på mina egna funderingar över vad jag ska syssla med här i livet.