30 januari 2013

Rannsakan 1-60



Bild: http://venelae.tumblr.com/post/41670719912/f-unction-wow-perfect-sand via http://modinakerlind.tumblr.com

Som ett tidsfördriv medan tevattnet kokar upp svarar jag på det som Margret, Sandra och Kristin redan svarat på. 


1. Hur gammal är du? 
33

2. Hur gammal känner du dig? 
Svårt. Å ena sidan känner jag mig som om jag vore..45..på grund av få festnätter som slutat efter midnatt och alldeles för litet vinintag under hela förra året. Å andra sidan är jag utan jobb och utan konkreta framtidsplaner och den förvirringen påminner en del om hur jag kände det när jag var..22.
3. Vad har du gjort i dag? 
Vaknat, ätit frukost, gått till MVC, hämtat Samson, promenerat hem, ätit lunch, pratat i telefon, postat lite brev, gått till återvinningen, pratat lite till i telefon och sen kurat i soffan och sett så mycket skräp på trean att jag mår illa. 
4. Vilken film såg du senast? 
Searching for Suger Man. Typ sist av alla. Den var fin. 
5. Vem ringde du senast? 
Kajsa
6. Är du besatt av någonting? 
Project Runway? Annars..nä.
7. Är du rädd för blod? 
Nej
8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? 
Mitt sovrum/vardagsrum. Här finns soffan, kakelugnen, böckerna, tv:n och sängen. Allt jag behöver i livet just nu minus kylskåpet.
9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige? 
Tage Erlander, Thorbjörn Fälldin, Ola Ullsten, Olof Palme, Ingvar Carlsson <3, 
10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga?
Noop
11. Vilken färg är dominerande i din garderob? 
Svart. Svart, svart, svart. Tyvärr. 
12. När vaknade du i dag? 
10! Sov som om jag vore medvetslös trots att jag drömde plenty  (och konstigt - mitt nya) hela natten. Gick inte ens upp för att kissa en enda gång (även det mitt ny-nya). Tror det beror på min up-coming förkylning. 
13. Vilken är din favorithögtid? 
Påsken. Avskyr alla andra. Gillar påsk på grund av vår i luften, god mat, noll tvång, noll hets och istället långa middagar i lugn och ro.  
14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? 
På grund av graviditet i vecka 37 så känns det oerhört skönt att vara hemma, nära SöS, men om jag kunde teleportera mig för en timme eller så så hade jag gärna hamnat i Louises soffa, Kajsas kök eller på valfri strandrestaurang i Thailand med J.
15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? 
Addis Abeba. Hamnade där på en mellanlandning med Anna och höll (panka som kyrkråttor på grund av intensiv sista-minuten-shopping i Kairo) på att aldrig lyckas ta oss därifrån.Jeez. Det var något av en pärs. 
16. Hur vill du tillbringa din pension? 
I ett varmt land i ett hus med skuggig terrass och tillhörande trädgård nära ett hav, sittandes i en skön soffa blickandes ut över horisonten. God mat, vin, böcker, musik, familj och vänner. Ser Italien framför min inre blick. 
17. Vad lyssnar du på just nu? 
Tystnaden. Innan dess: skräptv. 
18. Har du någon gång brutit ett ben?
Nej. Eventuellt krossade jag min hälkudde en gång men det är oklart. Fick i alla fall hoppa på kryckor i några dagar och var lite, lite cool i en nano-nanosekund i trean på lågstadiet.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl?  
Te, honung, fil, ost och godis.
20. Vem är din favoritkändis? 
Har ingen? Jo, attraheras (på så många olika inre plan) av Sean Penn.
21. Vad är du på för humör just nu?  
Lite melankolisk. Mest dock trött/lugnt/nollställt humör.
22. Vilka världsdelar har du varit i? 
Europa, Australien (Oceanien?), Afrika, Asien och Nordamerika.
23. Snarkar du? 
Tydligen, som en konsekvens av min grossess. J berättade dock stolt i morse om hans egenuppfunna trick för att få mig att sluta: man gör ett miniskutt med rumpan ner i madrassen, jag ändrar position med någon millimeter och tystnaden råder på nytt. :) Å, vad han får stå ut med.. Älskar honom!
24. Vilka yrken har du provat på? 
Förskollärare, guide, kaféföreståndare, festfixare, bartender, servitris, biståndsarbetare, projektledare, assistent åt IC, affärsutvecklare.
25. Hur går du helst klädd? 
I snygga käder jag ännu inte äger.. Nej men nu? I mina långklänningar antar jag med tunga halsband draperade över dem. 
26. Vilket stjärntecken är du född i? 
Vädurens
27. Vilket är ditt favoritgodis? 
Bumlingar

28. Vad sa du senast? 
Kram, hejdå!
29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? 
Svenska
30. Vad har du på dig just nu? 
Gravidklänning, luvtröja, strumpbyxor och hey - stödstrumpor! 
31. Vilken är din favoritaffär? 
Södermalms bokhandel
32. Vad har du för storlek i kläder?
L/XL 
33. Vad har du i dina fickor? 
Elisabeth Ardens 8-hour, näsdukar, nycklar och mobil.
34. Vad köpte du senast? 
Chips
35. Hur många gånger har du flyttat? 
Plenty.  Bott i Habo, London, Habo, Bukoba, Habo, Oslo, Habo, Linköping, Habo, Lund, Sydney, annat ställe i Lund, Malmö och tre ställen i Stockholm. Att flytta via buss 66 är något av min specialitet. 
36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med? 
Böcker, myggnät och en kudde
37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? 
Kvälls
38. Senaste filmen du såg på bio? 
Skyfall
39. Har du blivit sydd någon gång? 
Nej
40. Har du någon gång badat naken utomhus? 
Ja, men det sker alldeles för sällan. Älskar det!
41. Vad åt du till frukost? 
Te, äppeljuice, ostmackor och fil med cornflakes och farmors goda äppelmos.
42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? 
23.. Bodde i Lund. Var mycket olyckligt kär. Bodde på korridor. Pluggade statsvetenskap och började skapa mig en ny tillvaro i stan. 
43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? 
Nej, aldrig.
44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? 
J. Dagligen. 
45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? 
På laddning en bit ifrån sängen eller ovanpå sängskåpet.
46. Vad var det sista du åt? 
Chips :). Hade längtat så länge efter dillchips..och så var det inte ens särskilt gott. Trist.
47. Vem är världens vackraste kvinna? 
Meryl Streep
48. Är du blyg?
Nej 
49. Vilken var den sista konserten du var på? 
Herregud, minns inte.. Kent i Globen?
50. Vad heter du i andra namn? 
Emma
51. Har du varit med om en bilolycka? 
Nej. Körde dock nästan på en älg i en liten bil på väg hem från en golfrunda en gång. Med Hampus. Det var otroligt traumatiskt fast roligt på samma gång, vi kunde liksom inte skuta skratta. Klassiskt chockbeteende. Hade skakiga ben i timmar efteråt.
52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? 
Jaa..eller nää.. Vet inte riktigt. Nej, kanske inte. Tenderar att behöva lätta på trycket och ventilera mitt inre alldeles för ofta. Och har lovat att vara rakt igenom ärlig med J så där finns inga dimridåer.
53. Vilken är den roligaste träningsformen? 
Ingen aning. Hoppas att det visar sig vara löpning för det vill (?!) jag börja med i vår.
54. Har du några husdjur? 
Nej. Bara Samson lite till låns då och då. 
55. Vill du gifta dig?
Alltså, har ju ändrat mig nu och, jaa..nu tror jag att jag vill det. 
56. Var växte dina föräldrar upp? 
På landet utanför Hjo och på landet utanför Mariestad. 
57. Har du någon gång ringt polisen? 
Ja, några gånger för att hjälpa sjuka/fulla/a combo of both här i Stockholm. 
58. Har du svenskt ursprung? 
Ja
59. Har du, eller har haft, något smeknamn?
Micka, Mickan, Mickelisa, Mavrick och bella.
60. Vilka är dina största svagheter? 
Att jag är konflikträdd, är rädd för att leva ärligt, har svårt att säga nej, har dåligt samvete som en drivkraft, nedvärderar mig själv och uttrycker mig otydligt. Har styrkor också, mind you, men mer om det en annan gång. Nu ska jag dricka te med Jenny. Kram