8 januari 2013

Middagstips - trattkantarellsoppa

Älskar ju kantareller och lär mig så sakteliga att komma till rätta med trattkantarellerna. Förra året fick vi varsin batch av min snälla syster och av Js pappa men trots att de finns där har jag ibland svårt att hitta inspirationen och veta vad jag faktiskt ska kunna laga till för gott med dem. Viltfärsbiffar kanske? Goda såser? Någon pasta eller paj? Aja, det kommer kanske matinspiration vad det lider men om ni andra sitter i samma situation som mig och har en massa torkad svamp hemma och inte vet vad ni ska göra med den så kan jag varmt rekommendera en soppa jag (och Cecilia Hagen - det är från henne receptet kommer från början) älskar. Har gjort den massor av gånger, bland annat igår, och den är lika enkel som fyllig i smaken - så, här kommer ett middagstips:

Du behöver: 

en näve torkade trattkantareller
2-3 msk smör
6 msk vetemjöl
2.5-3 grönskastärningar
50 g ädelost
1.5 msk tomatpuré
3 dl crème fraiche
2 tsk pressad citron

Gör så här: 

1. Lägg trattkantarellerna i 7 dl vatten och låt dra i en timme eller mer.
2. Sila av trattkantarellerna och häll ner vätskan i en kastrull. 
3. Häll på ytterligare 8 dl vatten i kastrullen, släng ner buljongtärningarna och låt kastrullen långsamt värmas upp på medellåg värme.
4. Riv ädelosten på ett rivjärn. 
5. Smält smöret i en annan kastrull och stek svampen på svag värme i 5-10 minuter. 
6. Pudra på mjölet över svampen och rör om väl. 
7. Tillsätt buljongblandningen lite i taget under omrörning och avsluta med att ha i tomatpurén och ädelosten. Koka i cirka 10 minuter.  
8. Tillsätt citron och crème fraiche och rör om. 

Varenda gång jag gjort soppan bildar dock crème fraichen klumpar som är o-mö-j-i-g-a att få bort. Enligt receptet står det att Cecilia Hagen brukar köra med en stavmixer i soppan för att få bort dem och ja, det hjälper lite men inte helt. Högst oklart varför - dock är den lika god ändå så kör bara, med eller utan klumpar.  

Bild från dagens lunch: