5 december 2012

Statusuppdatering

Snön yr utanför och efter att ha skottat innergården ytterligare en gång (för att ens komma in i gathuset och ut i världen) och sedan mol allena pulsat fram i snöstormen på oplogade gator (foglossningen, my gad!) och förgäves stått och väntat på en buss som aldrig kom så insåg jag att idag inte är en dag för konstkommers och vände hem igen. Köpte smör och grädde och tänker att den här oväntade lediga tiden ska få resultera i julgodisbak inför stundande luciakalas i nästa vecka. Innan dess får ni en statusrapport, inspirerad av ett inlägg i Nina Åkestams blogg som jag just scrollade igenom i jakt på ett annat gammalt inlägg. 

Kan förresten verkligen rekommendera hennes blogg på nytt. Älskar att hon är cool, ärlig, feminist, miljöpartist, forskare och beläst. Mina bästa. 

Ok, here we go:


Vad har du på dig?
En gammal svart Acne-tischa, ett par gamla svarta Snobben-långkalsonger (alltså, the sexiness) och en brun cashmertröja som alltid verkar få J lite ur balans. På ett bra sätt. 
Hur mår du?
Bra. Mitt bråck gör som alltid dessa dagar vansinnigt ont men när man har hemmahäng som idag och därmed får dra av sig bh:n utan att någon stör sig över det så blir livet hundra gånger mindre smärtsamt. 
Vad önskar du just nu?
Att tiden skulle kunna stanna upp och att jag skulle få kunna bli kvar i den här bubblan av värme och trygghet ett tag till. Snön ligger i höga drivor utanför, J är på väg hem, 
D verkar må bra i magen, jag har fullt med mat i kylen, en brasa som sprakar,  adventsstjärnorna lyser milt och allt är så väldigt vackert. 
Vad har du ätit idag?
Frukost (valnötsbrödet jag ännu inte hunnit fota, en kopp te och fil med sylt och cornflakes - lätt en av mina bästa frukostkombos) och två kolor från vår första misslyckade sats som gjordes för några veckor sedan. 
Vad ska du göra imorrn?
Jobba i galleriet. Utöver det vet jag inte så noga. Jo, träffa en gammal kollega över en kopp te i Gamla stan. 
Och på söndag?
Söndag? Förbereda inför vår luciafest kanske? Förhoppningsvis se en film på bio och hänga med någon jag gillar. 
Vem saknar du?
Jag saknar min farmor.  
Senaste köp?
Papper till årets julkort och någon slags filtmatta som jag tänkte snickra ihop ett skydd mot kallraset runt brevinkastet med. 
Vad skrattade du senast åt?
Js utspel vid frukostbordet om kramar.
Vad grät du senast åt?Mitt hormonsvall i lördags som resulterade i att jag grät mig till sömns sent på kvällen. Vet inte riktigt vad som kom över mig men helt plötsligt blev allt svart och jag visste inte riktigt vem jag var och vad jag hade att erbjuda någon i min närhet. Allt skingrades på söndagsmorgonen då J väckte mig med tusen kyssar och vi (tillsammans! Måste dock erkänna att J till stor del hölls gisslan hela vägen dit) gick på adventsgudstjänst i Katarina kyrka under en strålande sol mot klarblå himmel och sen gick jag till konstgalleriet och krängde tavlor. Efter det var allt bra igen.
Vem sov du senast med?
J
Vad läser du just nu?
Peter Robinsons Before the poison. Peter har lagt sin favoritkaraktär DCI Banks i karantän och skildrar ett helt annat personlighetsgalleri. Jag tycker mycket om det. Bra tidsfördrivsbok. 
Senast sedda film?
Call girl
Vilken svordom använder du mest?
Fan?
Vem var den senaste som ringde dig?
Min före detta kollega Marie (som är den som ställer ut på Galleri T)s man.
Senast 3 inkomna sms?
»Hörde via Marie att konstförsäljningen är inställd idag. Ha det bra vi hörs imorgon.«
»Hämtade glasögonen. Mkt snö i gamla stan. Stanna hemma bella, tror inte folk vill gå och shoppa idag.«
»Lustigt! Tänkte på dej i morse och har precis mejlat dig på din gmail! Ses gärna nästa vecka!!! Kram«
Vad stod det i ditt senaste skickade sms?»Köpte smör och grädde på vägen hem och tänker baka lite. Har skottat. Igen. Är helt slut och mejlar de på vån 2 nu..«
Vilken är din favoritfrukt?
Passionsfrukt. 
Vilka kändisar har du blivit jämförd med?
Ingen? Jo, en gång sa en kompis att jag liknade Audrey Hepburn men det känns som en så avlägsen analogi att jag tar jämförelsen för osant smicker. 
Vad är du rädd för?
Förlossningen.
Blir du lätt svartsjuk?
Nej, inte alls. Var knappt svartsjuk ens i en tidigare relation trots att jag hade all anledning att vara det. Är mer av attityden: fuck that. Vill de inte vara med mig så är de inte med mig. Punkt.
Din favoritkaraktär ur en serie?
Josh. Alltid Josh. 

Vem skrev senast åt dig på facebookchatten?
Ingen aning, det var tusen år sedan jag chattade där. Kanske Sofie men mer troligt någon person från mitt förflutna som jag alls inte hade lust att chatta med..
Vilket språk hade du velat lära dig?
Italienska. Flytande och inte trevande, hackigt och ytligt som det är nu.
Vart vill du åka just nu?
Till..Thailand? Något varmt och skönt avslappnat ställe hade varit underbart. Men Thailand? Nej, kanske hellre testa något nytt och vara på Bali i några veckor. Samtidigt älskar jag vädret som det är nu och känner mig lugn och tillfreds i Stockholm. Längtar kanske lite till Hjo om jag  måste resa just nu.