7 november 2012

Världens godaste

I förra veckan hände något med mig och jag fick akuta advent-crawings. Det inleddes med att jag hemföll till att köpa en burk pepparkakor på ICA, frestande placerade precis vid kassan. Någon dag senare köpte jag en nybakad lussekatt, tjuvlyssnade på en av mina ändlösa jullistor på spotify och ja, sen på kvällen slängde jag helt enkelt ihop min egna pepparkaksdeg. Och köpte en flaska glögg.

Kanske är detta min första gravidcrawing hittills: julstöksmat? Oavsett, om ni hamnar i samma sinnesstämning som jag så kan jag verkligen rekommendera pepparkakorna. Goda. Enkla. Kryddiga som tusan. Och man skär fram dem på ett enkelt sätt med kniv, långt från allt trassel med kavlar, förkläden och mjölmoln. Plus att degen kan frysas in och så gör man en plåt kakor då och då när andan faller på. Och doften! Ljuvlig.

Har gjort dessa i tre år sen jag läste receptet på Ebba von Sydows blogg och de är helt klart mina bästa. Bjöd till exempel på dem i söndags när Js familj var här ihop med citrussallad och vaniljglass och det blev uppskattat och gott.  Nedan ser ni de ack så goda men ej så snygga kakorna från gårdagens plåt.
 

Det här behöver du: 

1 dl sötmandlar
200 g smör
2.5 dl socker
1.5 dl ljus sirap
skal av två rivna citroner
2 msk kanel
1 msk mald kryddnejlika 
1 msk kardemumma
1 msk mald ingefära
1 tsk mald pomeransskal
7.5 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat

Om man vill kan man utesluta kryddnejlikorna och istället ta lite mer av ingefäran, pomeransskalen och rivet citronskal för en mer citrus- och kanelkryddig smak. Också väldigt, väldigt gott. 

Gör så här: 

1. Skålla mandlarna
2. Riv citronskalet
3. Smält smöret ihop med sockret och sirapen i en stor kastrull
4. Blanda samman alla kryddorna inklusive citronskalet och rör ner i ovanstående kastrull
5. Blanda samman bikarbonaten och mjölet i en skål
6. Rör ner mjölblandningen i ovanstående kastrull med krydd- och smörblandningen
7. Rör ner mandlarna
8. Forma degen i två delar. Lägg delarna på var sin bit plastfolie och forma dem till två kompakta och avlånga (men inte alltför smala) korvar
9. Lägg in i kylen (degen blir hård på ungefär en timme) eller i frysen
10. Skär upp degen i tunna skivor, lägg på en plåt och grädda i 6-7 minuter i 200 grader.