18 januari 2012

Självinsikt


Bild: http://na.se


Om man bara har ett rum, utöver det ett kök, en hall och en liten, liten toalett och personen man lever ihop med får spelet på en själv och behöver personal space ja..då får man helt enkelt föreställa sig att det finns en vägg mellan sängskåpet och soffan. Lägga sig i något av dem och i föreställningsvärlden tänka "vägg, vägg, vägg" och inte låtsas om att man hör den andres vakna andetag bredvid en medan minut läggs till minut.  

Herregud, jag vet inte vad det är med mig. Kanske kan det vara det faktum att jag sedan förra tisdagen har befunnit mig på flygplan, flygplatser, nattåg och efter en snabb promenad upp för en lång backe varit inomhus i Åre, på järnvägsstationer eller hemma i lägenheten fram tills ja, igår då jag gick till ICA. Ingen frisk luft, inga promenader att bearbeta mina intryck på utan bara soffkuddar, sladdriga mysbrallor och en och samma vy över mitt enda rum. Är det det som gör mig så frustrerad? Som är bakgrunden till att jag non-stop, verkligen, när jag tänker efter, non-stop, har någon invändning eller något litet gnat över Js beteende och prioriteringar som jag känner mig nödgad att lufta?  

Eller så är jag bara en butter människa som vill ha allt på mitt sätt. Ända tills mitt sätt inte är så jäkla upphetsande längre. Aja. Är uppriktigt ledsen över det inträffade.

För det pinsamma i historien är att J i stort sett aldrig, oavsett hur trött och grinig han är, klagar på mig. Och mitt diskande. Och mitt slamrande med porslin. Och tvätt. Och..allt anat som jag hittar förbättringspotential i. 

Som jag håller på. (Som många av mina kvinnliga kollegor också verkar hålla på.) Kanske på grund av avsaknad av frisk luft, ett välfyllt kylskåp och långa duschar. Jag vet inte. Köpte dock nyss en förlåt-present när jag gick förbi Designtorget. Självinsikt några timmar försent. Och allt det där.  

Ps. När jag kom hem stod J och lagade en ny rätt från min favoritkokbok. Så, ja, känslan av att vilja säga förlåt var ömsesidig och nu har vi enats om att det där med att sova på var sitt håll i ett och samma rum är..något vi ska försöka undvika framöver.