31 januari 2012

Dualistisk rytning




Jag fortsätter battla min granne om åtgärden i min lägenhet som jag inte vill betala. Blir som en drake som ilsket ryter och bara sprutar eld. Eller snarare, från utsidan så märks det kanske inte någon större skillnad men i mitt inre mullrar det för att försvara det jag tror på och för att stå upp för det jag tycker är rätt.

För grejen är att jag ett år sedan, eller ja, lite mer, gick en ledarskapskurs där de videofilmade oss deltagare hela tiden. Där och då fick jag se något som ändrade hela min syn på mig själv. Från mitt perspektiv hade jag tvingats delta i en imaginär diskussion där alla skulle komma överens om en medarbetares lön. Alla runt bordet hade olika mål som de ville genomföra (som självklart stod i konflikt till de andras tilldelade mål) och uppgiften var tidsbegränsad. I mitt huvud var jag strukturerad, tydlig och jag drev tydligt min linje. Jag ingav ponds och var vänlig. På filmduken såg jag dock en tjej som ofta började sina meningar tvekande, lät meningen ta en annan riktning och om jag bara skulle gått efter vad personen på filmen sa (och inte på hur den i sitt huvud avslutade alla meningar) så hade jag inte förstått mina egna avsikter. Jag talade lååångsamt. Flackade med blicken och hade ett kroppsspråk som man under förmildrande omständigheter skulle kallat neutralt. Men fan, jag var ändå näst bäst på utmaningen - om inte den bästa (d v s kom närmast mitt mål). Dock var det en kille som var helt ilsken och otrevlig och som alltid skärrade det mig (hej, avskyr konflikter (förrutom om de sker på hemmaplan där jag bråkar plenty)) och så tappade jag det hela lite på slutet.

Ok. Så jag är rytande inombords. Det syns inte på utsidan. Detta behöver jag göra något åt (jamen ok självinsikt, här är ännu en uppgift för mig själv 2012). Men oavsett så har jag ett sms i min hand som jag hoppas förpliktigar grannen till att faktiskt betala för den åtgärd som han tvingar mig att genomföra i min lägenhet bara för att han vill renovera. Och för att jag bor i en bostadsförening a k a the outlaws. Jag vet inte vad som är rätt. Jag vet inte om vicevärden har rätt. Men jag kör på min magkänsla och ser hur länge den håller.