13 augusti 2013

Den magiska grönsaken



Bild: ohmansmatovin.com 

Igår var en vacker dag. En sådan där dag som när jag summerade den liggandes i sängen lyssnandes till det svala regnet som trummade mot asfalten utanför, innehållit allt jag drömt om att en sommardag ska innehålla. Dagen dessförinnan likadant. Då fikade vi i skuggan på Långholmen, pratade förtroligt och medan J lekte med D  på en filt solade och badade jag och lyssnade på Sommarprat samtidigt som jag stirrade upp i en trädkrona. Sen åt vi varsin glass, tog bussen hem och korkade upp en champagne och delade ett kilo kräftor med vår granne Jenny på innergården. Pratade om livet. Uppdaterade oss på allt som hänt sen sist vi sågs. 

Och så igår. Då lagade J snabbt ihop en lunch på gamla rester när vår kompis Per spontaninbjöd sig själv. Satt på innergården tills regnet tvingade in oss och utbytte Indienerfarenheter mot Öland- och Jönköpingsdito. Kontrastfyllt. Drack en massa vin. Skrattade.

Sen var vi tvungna att i hast promenera till BVC för att ta Ds 5 månadersspruta och även om inte häng på en vårdcentral ingår i mitt drömscenarie så var promenaden dit fin, själva sprutförfarandet gick över förväntan och promenaden därifrån var äventyrlig. På vägen hem hittade vi en avtagsväg vi aldrig tidigare provat och helt plötsligt befann vi oss i ett sagolikt vacker bostadskvarter ett stenkast från där vi bor nu. Lummigt och knäpptyst med vackra innergårdar. Gick och fantiserade om vilket hus vi ville bo i innan vi svängde runt ett hörn och var tillbaka på den gråtrista Ringvägen igen. Gick till ICA och köpte tre squash och sen lagade jag och J mat efter Julia Childs recept. Har inspirerats av henne länge men inte lagat något av hennes legendariska anrättningar. Precis som jag misstänkte så var det tio olika moment innan maten stod på bordet redo att ätas men låt er inte hämmas av det: det var inget svårt. Och det var ljuvligt gott. Det enda som behövdes var lite tid och bra musik. 

Just ja, och innan dess hann jag precis göra klart alla trädgårdsbestyr (vattna alla rabatter, rensa bort allt visset, binda upp alla klätterroskvistar som vuxit likt en djungel åt alla håll, och äta upp alla smultron) innan regnet kom och mitt myckna vattnande lite förlorade sin effekt.. Och det var alldeles ljuvligt att fixa och trixa med det som växer på innergården. Att få göra fint, känna välbekanta förnimmelser av jord och växter mot fingrarna och höra det så tätt med barndomen förknippade ljudet av vatten mot vattenkannans plastiga innanmäte. 

Så med regnet fallandes utanför så gjorde vi det här och jag måste säga att squash denna sommar visat sig vara en magisk grönsak. Tidigare visste jag aldrig vad jag ville göra med den och nu känns det som att allt jag lagar tangerar den. Minns ni de ljuvliga squashplättarna? Nu kommer dess släkting i form av Zuccinitianen. :)

Zuccitian av Julia Child 

Detta behöver du:

3 st squash
2 st gula lökar
1 st vitlöksklyfta
1 dl risottoris
1 dl mjölk
4 dl squashsaft 2 msk mjöl 
2 dl parmesan
smör
salt och peppar

Så här gör du: 

1. Smörj en form
2. Riv squashen grovt. 
3. Krama ur vattnet från squashen och låt det rinna av ytterligare på ett papper. 
4. Sila squasvattnet fritt från squashrester.
5. Hacka gul lök och vitlök och stek dem mjuka.
6. Stek squashrivet ihop med löken i några minuter. 
7. Koka upp mjölk och 2 dl squashvatten
8. Pudra över mjölet över squashen och löken. 
9. Slå på mjölk- och squaschvattenblandningen överdetsamma.
10. Riv parmesan.
11. Slå på två matskedar parmesan på detsamma. Rör om. Smaka av. 
12. Koka risottoriset i exakt fem minuter. 
13. Rör ner riset i blandningen. 
14. Lägg allt i den smorda ugnsformen. Toppa med parmesan. In i ugn i cirka 20 minuter (tills osten blir gyllene) i 220 grader. Ät. Njut. Å, det är så italienskt! Ja, eller franskt då..men mest kändes det italienskt (aka den vackraste komplimang som jag kan ge mat).

Och, så idag. Inte alls en sådan där ljuvlig dag utan snarare sitter min själ lite på sned. Är inte riktigt i fas. Kanske är det för att regnet ligger kvar och ger en illusion om att det är höst? Oklart. Ska dricka lite te och fundera på vad det är som skaver.