25 augusti 2013

Andra klokskaper

Andra klokskaper från artikeln är dessa: 

När Lotta passerar 30-strecket fick hon en kris och läkaren diagnosticerade henne med hjärnstress. När hon började rensa bort alla storslagna mål från agendan ersatte hon dem med målet att varje dag försöka ha en så bra dag som möjligt.

"Då visade det sig att hon egentligen hade mer anspråkslösa önskemål i livet än en stor takvåning och göra jättekarriär utomlands. 
- Jag behövde snarare vettiga samtal. Att få skratta ofta. Hemlagad mat. Mysiga människor."

Funderar lite på vad en bra dag skulle innehålla för mig.

Får återkomma till det. 

Istället ska jag, full av beundran inför det faktum att hennes befogade ilska mynnade ut i ett tv-program (Landet Brunsås), avsluta med detta som dagligen gör mig väldigt ilsk: 

"Att hon ens hamnade i tv-rutan började några år tidigare med en frustration över det tråkiga och kärlekslösa sortiment i mataffären. Hon hade läst om en ICA-handlare som lyckats göra 22 miljoner i vinst på en enda butik och tyckte det kändes orimligt. 

- Jag hade själv handlat i den astrista butiken och kunnat konstatera att det i varje fall inte var kärleken till god mat som lagt grunden till handlarens lönsamhet. Så jag ville göra ett program där jag undersökte Sveriges sämsta matbutiker. Ett sorts matjournalistik som jag inte tyckte fanns då."

Alltså Lotta: jag bugar inför din briljans. Den och din envisa idoghet. Grattis till oss för att din nya bok snart går i tryck.