21 maj 2012

Tio åtgärder



Bild: http://pourlesfilles.tumblr.com/post/23158951124 via  http://modinakerlind.tumblr.com/post/23159159473/prettycolors-ff45a5

Jag ligger så mycket back i livet med tusen saker att det inte är klokt. Tror att det till stor del beror på att jag för första gången på allvar vågar lyssna på min kropp. I min nya roll har jag inte råd att vara trött. Jag behöver vara på plats tidigt och ha energi dagen igenom och när trötthetskänslan kommer vid halv nio-snåret på kvällarna har jag blivit bättre och bättre på att inte protestera när J föreslår att jag ska gå och lägga mig. Det ihop med att jobbet i sig tar en massa tid gör att den här portalen ligger vilande. Mitt fönster mot omvärlden är helt enkelt..tyst.

Aja. Jag ska försöka hitta flowet igen och ta mig tiden att skriva ner det jag funderar på. För just nu, när en dimma av grådammig tristess blåst bort som en följd av nya arbetsuppgifter, så är det så många tankar som dansar runt i mitt huvud. Nya influenser, nya idéer, nya känslor.

I tisdags började jag dagen med ett frukostmöte ihop med en av mina finaste kollegor Lotta. På plats var Sofia Falk som som 27-åring startade sitt egna företag Wiminvest med syfte att förändra den rådande könsmaktsordningen. Eller ja, hon hade som ambition att få fler kvinnor att tacka ja till ledande positioner och att hon kom att förändra könsmaktsordningen är mer ett konstaterande från min sida. En bieffekt helt enkelt. Nu stod hon på scen, gravid med sitt andra barn, fyra år senare och kunde glatt konstatera att hennes företagsidé fungerade. Wiminvest har kunder i över 20 länder och de jobbar med att få tjejer att på sin nuvarande arbetsplats känna peppen att stanna kvar och känna suget efter komma uppåt i hierarkin och ta ansvar.

Hon listade under sitt föredrag tio saker som kvinnor i hennes talangprogram sagt att om dessa förändrades..ja, då skulle de känna peppen efter att stanna kvar och utvecklas. Oftast sker dock inte nedanstående och då känner man sig så frustrerad att det kryper i skinnet och man vill bara primalskrika och sen packa ner sina få privata tillhörighet i en låda och bara gå. Aja. Där var jag. Nu vet jag dock inte längre. Hur som, de tio sakerna är:  


·         Identifiera oss tidigt, gärna efter det att vi jobbat 3-4 år inom organisationen. Tips: Några företag jobbar t ex med talangscouter på HR, ordnar praktiker inom företaget och låter en grupp nyanställda arbeta som strateger genom att t ex träffa vd över en lunch var 6:e vecka där ledningens kommande beslut diskuteras. Använd kvinnorna som interna managementkonsulter till t ex ledningsgruppen för att definiera vad som krävs för förändringar i organisationen för att få fler av dem att vilja stanna, utvecklas och själva bli chefer på företaget.

·         Identifiera talang - eller snarare omdefiniera det klassiska begreppet av talang. Talang kan t ex vara när man är som en levande varumärkesambassadör för företaget.

·         Ha transparenta karriärkrav. Var extremt tydlig med vilka färdigheter och vilken erfarenhet som krävs för en specifik tjänst. Detta gör det lättare att söka tjänsten och det blir också lättare att förstå varför just person x fått den specifika tjänsten.

·         Se över utformningen av annonsen. Ta bort luddiga formuleringar och formuleringar som avskräcker. Jämför t ex att man ska vara tillgänglig 24/7 kontra att man ska vara flexibel.

·         Renodla chefstjänsten. Tillsätt gärna en administrativ tjänst samt en tjänst med ekonomiansvar om avlastar chefen genom att jobba tätt tillsammans och dela på ansvaret.

·         Se över belöningsincitamenten. En bra lön är inte oviktig men är viktig endast till en viss gräns. Mer motiverande är utmanande arbetsuppgifter och möjlighet till t ex tjänstledighet, tjänstebil, praktik tre månader i Ghana, IVF-behandlingar, ögonoperationer mm.

·         Ha kompetensinvesteringssamtal när en kvinna kommer tillbaka från föräldraledigheten. Hon har lärt sig nya färdigheter – kanske ska hennes roll modifieras efter dessa nya kunskaper? Se föräldraledighet som kompetensutveckling.

·         Utveckla och coacha. Ha feedbacksamtal varje kvartal, gärna oftare. Ge positiv feedback. Definiera arbetsbeskrivningen och red ut vilka uttalade och outtalade förväntningar det finns på tjänsten. Stäm också av om kvinnan uppfattat enskilda arbetsuppgifter rätt så att hon inte överpresterar i onödan (d v s levererar en 15-sidig rapport när chefen önskat tre bulletpoints i en presentation).

·         Fråga en kvinna tre (tio?) gånger om hon vill ha en chefsroll, nöj dig inte med ett nej första gången. Låt kvinnan omdefiniera rollen så att den passar henne.

·         Gör företagets jämställdhetsarbete mer specifik. Mät, mät, mät jämställshetsarbetet på samma sätt som uppnådda försäljningsmål och bli mer transparant. Redovisa tydligt löneläget, hur många bilder på tjejer som man har i internt presentationsmaterial, hur många bilder på tjejer det finns på företagets webb, hur uttagna semesterdagar fördelar sig mellan könen samt uttagna VAB-dagar och föräldraledighetsdagar.
Utöver detta hade Sofia Falk två tips till oss karriärstvivlare som ägnar mycket tid åt att fundera på vad det ska bli av oss. Så: 1) ta reda på vad du verkligen vill. Och 2) våga misslyckas.