4 mars 2013

Bokgenomgång


Bilder: http://ida.freshnet.se/ och http://notesondesign.tumblr.com

Tänk att få svepas in i en roman och inte hitta ut på en lång, lång stund. Inte en roman som får ens hjärta att skrumpna och djupdyka ner i något bottenlöst svart..utan som får en att må bra och bara vilja streta på in, in, in bland sidorna och i historien. Få böcker, om ens någon, har gett mig den känslan på sista tiden och jag saknar det. Kanske är jag för mycket i mitt huvud och har svårt att bara kasta mig loss, kanske har jag bara inte stött på den typen av böcker på ett tag. De jag läst på senaste tiden, och känslorna de fyllt mig med, är i alla fall dessa:

  • Peter Robinson Before the poison: Ingen tankekraft behövs läsandes den här boken. Allt puttrar på och ja..den är ett trevligt tidsfördriv. Gillar mest att jag fick lära mig så mycket nytt om hur situationen var för de kvinnor som under andra världskriget följde med stridande trupper till sydostasien och behandlade dem där. Att de fanns hade aldrig tidigare föresvävat mig. 
  • Kajsa Grytt Boken om mig själv: Intressant då den är så t-o-t-a-l-t självutlämnande. Som en dagbok där alla ens innersta tankar får skrivas ut, ocensurerat och alldeles oavsett hur nakna, fula och privata de är. Samtidigt skriver hon vackert och på det hela taget är historien hon tecknar, för en skvallerintresserad människa som jag själv, ett sant nöje. Plura! Tåström! jamen, ni förstår. 
  • Marcus Samuelsson Oui chef!: Den tar en inte med på så mycket inre resor men den är helt klart läsvärd och intressant. Gav mig en nyttig feedback om hur det är att faktiskt skapa sin karriär långsamt och tillåta sig hundra skitjobb på vägen - det får helt enkelt ta tid om målen är tillräckligt tydliga. Och SOM jag vill käka på hans Harlem-restaurang Red roaster nu.
  • Lotta Lundberg Ön: Den här skrev jag om tidigare, gjorde jag inte? En antropologisk roman, inte ofta man ser det, och intressant i hur den utmanade min egna bild på sexualitet och andra kulturers beteenden. I det här fallet skildras ett paradisiskt öliv ur en svensk kvinnas ögon. Hon kommer till den tropiska ön som AT-läkare på flykt från tristessen i Uppsala och landar mitt i en social tillvaro där sexuella relationer inte är knutna till monogama parförhållanden. Och blir såklart kär och etablerar ett liv i samhället. När sedan brittiska turister upprörs över att deras dotter dras in sexuella vattenlekar med öbornas tonåringar tvingas den forna kolonialmakten reagera och undersöka det hela med tillresta myndighetspersoner och mitt i fukten bland palmerna och den hemmagjorda spriten vecklar en intressant historia ut sig. Blev dock lite ledsen av den.
  • Denise Mina Gudar och odjur: Denise har också en förmåga att fånga allt som är svart, grått, avgasfyllt och fattigt med Glasgow och tatuera in känslan av uppgivenhet på min hud medan jag läser hennes böcker. Det är en obehaglig upplevelse men i hennes böcker finns alltid en historia som drar iväg på något deckaraktigt strövtåg och som agerar motvikt till allt det mörka. Så även denna gång då ett bankrån med dödlig utgång nystas upp. 
  • Henning Mankell Minnet av en smutsig ängel: Den här boken är nog den som kom närmast känslan av att dra med mig ner i djupet bland sidorna. Den var sorgsen, och gjorde mig därmed sorgsen, men jag blev framför allt superfascinerad av att man i Maputo i gamla förteckningar från tidigt 1900-tal hittat listor över hur invånarna i staden betalat skatt. Under fem-sex år, runt 1905, är den person i staden som betalar mest i skatt en svensk kvinna som driver stadens mest populära bordell. Detta faktum, som är helt otroligt i sig, lägger Henning som grund för sin historia och sen tecknar han en plausibel historia. Mycket, mycket intressant. 
  • Amanda Svensson Välkommen till den här världen: Den här skrev jag också om va? Gjorde mig väldigt ledsen och var en pärs att ta sig igenom. Gillade hennes debutroman så mycket mer. 
  • Mikael Romero Tobleroneaffären - Varför Sverige inte fick sin första kvinnliga statsminister: Herregud, tänk att hon hade en presschef som var helt rookie för den typen av uppgift och att han utan hjälp av någon annan fick försöka reda sig själv så gott det gick? Fylldes av vantro samtidigt som jag själv, haha, har en arbetslivserfarenhet så snarlik hans att det blev komiskt. Bara att i mitt fall så gick det inte så snett som i detta men herregud, det kunde det ha gjort.. Nästan i alla fall. Hur som, det var en intressant skildring men den gjorde mig rädd för regeringskansliet och den totala kyla det verkar råda mellan olika ministerkontor. Känns inte som en plats där energin och harmonin flödar direkt. Och Mikaels totala förtvivlan och stress..den gav också gåshud. Samt Ingvars stramhet. :)
  • Göran Rosenberg Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz: Blev oerhört berörd av denna bok. Och sorgsen, som av så många av de andra här ovan. Boken om hans pappa och mamma som möts och förälskar sig i ett ghetto innan de deporteras till olika koncentrationsläger innehåller gammal såväl som ny fakta om hur lägerupplevelsen kunde upplevas och det var fasansfullt att läsa. Göran är knivskarp i sin analys och samtidigt så oändligt sorgsen när han skriver för han vet ju hur det slutar för paret som mot alla odds lyckas återförenas och sedan försöker bygga upp ett nytt liv i Södertälje utan vänner, anhöriga eller bekanta kvar i livet. Deras forna liv är utplånade. Och var hittar man glädjen i att leva när allt det där gamla, mörka hela tiden finns kvar i ens medvetande? Skammen över att ha överlevt. Lyckan i att ha överlevt. Den judiska historien var viktig för mig att läsa om och ta in på nytt. 
  • Gudrun Abascal Att föda - en barnmorskas tankar, råd och erfarenheter: Den här boken tyckte jag var läskig. Den lärde mig en del men den skrämde mig desto mer. 
  • Josefine Sundström Boel och Oscar: En parentes till historia, lånad på biblioteket med uppgiften att ge mig ett visst tidsfördriv. Hörde i en intervju Bodil Malmsten hävda att alla kan skriva en roman men få kan skriva en relevant roman. Den här kändes inte som en sådan men säkert kan den ge någon något. Mig gav den några tårutgjutelser (surprise, surprise!) och sen var det inte så mycket mer med det.
  • Neil Strauss Alla älskar dig när du är död: En mastig intervjubok där Neil klippt in delar från sina otaliga intervjuer för bland annat Rolling Stone Magazine med musiker, skådespelare och kändisar där han försökt fånga essensen i deras väsen. Det är allt från Britney till Dr Dre till Johnny Cash och stundtals är den väldigt rolig men det blir snabbt en stark överdos av deras syn på knark, sex och sprit. Oftast är det i de stunderna Neil tycker att deras sanna jag blottas antar jag..och kanske har han rätt i det. Jag älskar dock när han lyckas fånga något hos en person jag redan gillar som får mig att älska dem ännu mer, som till exempel det här utdraget från en av hans intervjuer med Bruce: