12 juli 2012

Sommarenkät




Bild: http://modinakerlind.tumblr.com


Hej. Har inget vettigt för mig. Alltså, denna sommar och min frustration..ja, det är ingen harmonisk kombination. Aja. Gjorde Margrets enkät i väntan på..något bättre. 


Var tillbringar du sommaren? 
I min soffa i min lägenhet. 24-seven känns det som just nu då jag tillåts jobba hemifrån. Till helgen åker jag dock till farmor och farfar i fantastiska Hjo. Sen (en vecka senare) blir det Nice. La Spezia/Lerici/Cinque terre/Porto Venere. Sen lite Jönköping och förhoppningsvis Skåne. I vanlig ordning ett evigt flackande.
Med vem?
Med J. Konstigt nog nästan bara med J. Tidigare har jag alltid dragit ihop en massa vänner och försökt få stora gäng att sammanstråla och det har varit fab. Sen jag och J blev ett item är dock allt lite skevt i bekantaskapskretsen och aja, jag vet inte vad som är hönat eller ägget så jag struntar i det. I Italien möter vi i alla fall upp fantastiska Karolina och Jacopo och i Jönköping finns min fina familj och i Skåne finns Kajsa. Och AK. Och Christian. Med flera.
Vilken låt är du besatt av i sommar?
Mycket oväntat den här. Spelar den om och om igen. 
Vem ser du helst på Allsången (LOL!)?
Bruce.
Berätta vad du vanligen gör en solig och varm sommardag på semester.
Vaknar, äter lugn frukost, tar med mig strandgrejerna ner till stranden. Där badar jag, läser i skuggan, äter glass och någon pizzaslice/salamibaguette och vilar. Sen går jag hem, äter något gott, dricker ett glas vin. Om det är en optimal dag så äter jag middag vid åtta och ligger och läser redan vid tio. Älskar att vara för mig själv i min bokvärld under svala lakan. 
Berätta vad du gör en sjukt regnig sommardag. 
Ligger kvar i sängen länge. Läser. I sängen. På ett café. På en uteservering. Spelar skip-boo eller annat sällskapsspel. Love those games! Lagar/äter en massa god mat.
Tre böcker du vill läsa i sommar:
1. Cirkeln.
2. Hanne Vibeke-Holsts nya.
3. Arne Dahls nya.
(4. Jonas Gardells nya.)
Vem ser du fram emot att träffa i sommar?
Karolina och Jacopo. Kajsa. MIN FAMILJ. Å, snart, snart, snart.
Gillar du att sola? Bada?
JA. Och JA. ;) Älskar dem båda. 
Vilken är din bästa: sommardrink/dryck?
Iste. Margaritas. Ja, omvänt då. Kanske en kall bananshake också. Luve them. 
Vilken är din bästa: "sommar-look"? 
Långklänning. Ballerinas. Mörka raybans. Har dock ingen långlånglångklänning, måste skaffa. 
Vem hoppas du att få hångla med?
Å, J. Tusen gånger om. Utan färgrester i håret och på händerna. Ge mig solvarm hud nu!
Hallå! Du har ju köpt en slokhatt! Hur bär man upp en sån?
Har jag inte. Men hoppas jag gör i Nice. Är dock alltid osäker på om jag med väldigt stort huvud bär upp en hatt. Ofta provar jag också en när jag står likblek och lite svettig i någon kommersiell gränd och känner mig i just den stunden extra ohet vilket gör att inköpet aldrig blir av. 
Efter hur lång tid känner du att du lämnar landet och e redo för att vara tillbaka i stan?
Två-tre veckor? Är det en weekend räcker det med två dagar. Är det en längre semester behövs minst sex dagar borta innan jag tänker bort allt det som är hemma. 
Kommer du vara med på Pride??
Missar. Varje år. Så himla trist men sena semestrar och..allt det där. 
Berätta nåt sjukt sommarminne. 
Men haha, jag har ju inget?! Är usel på att berätta dråpliga historier på beställning. I synnerhet om det handlar om mitt egna liv. Får be min kompis Christian istället, han är fab på det. 
Sommaren är för övrigt så mycket en ångestperiod för mig. En årstid som ser så mycket mer annorlunda ut än vad jag önskar att den gjorde. Önskar mig sommarhus. En fast plats att längta till. Vänner i klasar i skuggan. Familjen nära. Solsken. Ja, allt det där. Istället är alla någon annanstans med annan agenda men ja..i år är jag med J och det är fantastiskt i sig. Vackert så. 
Finns det någon downside med sommaren?
Se ovan. Mycket drömmar. Skral output. Spenderar mycket tid i mitt eget huvud och blir lite inåtvänd..och depp. Försöker dock frammanna min kompis kajsas klokskap och landa i att mitt eget huvud är gott nog. Att det är i det som de mest storslagna, vackra drömmar målas upp. De som sedan blir mål som realiseras. 
Vilka festivaler kommer du upplevt när sommaren är slut?
Ingen. Och det känns helt ok. 
Använder du spf? Isåfall: vilken faktor?
Oja! Har så mycket pigment som gör min tillvaro wacko så jag kör 20 och 50. Har det varit en varm sommar och jag solat mycket kan jag landa på en 10:a vad det lider men oavsett har jag ALLTID spf. 
Kan du tända en grill? Vad har du helst på grillen?
Haha, ja. Med visst besvär vår gasgrill på innergården. Och definitivt en kolgrill..men jag gillar det inte. Å, grillar helst majs. Svamp! Kött! Och önskar varje år att jag fick in en rutin på att göra fiskpaket i folie och grilla. Hittills i år dock: 0 stycken. 
Är det lättare att älska sig själv på sommaren?
Nej. Jo. Nej. Allt skimrar mer i ett sandigt dis som är så mycket mer förlåtande än allt annat. Och garderoben är fab! Men är man kvar i stan, inte har någon att spendera semestern med, ingen att åka till stranden med, ingen att dricka drinkar med..ja, då blir sommaren lite trist. Älskar dock solen och så länge jag får ligga på en strand så löser sig allt. Har dock inte gjort det hittills i år. Och kanske är det där skon klämmer?