6 december 2013

Husmorstips: gör eget äppelmos

Gjorde äppelmos härom dagen för att ha på frukostgröten framöver. Vem hade kunnat ana att det skulle vara världens absolut enklaste grej att göra? Ja, inte var det jag i alla fall som köpt äppelmos på burk från ICA ända tills ja, häromdagen. Hur som, det var det enklaste och godaste jag gjort på länge och blir ni också sugna på att röra ihop några egna burkar så gör man så här: 

1. Skala äpplena. 
2. Klyfta dem och passa samtidigt på att skära loss kärnhus och liknande. 
3. Lägg ner klyftorna i en (tjockbottnad) kastrull med en skvätt vatten. 
4. Koka i cirka en kvart på låg värme. 
5. Slå på lite socker (cirka en deciliter till cirka åtta äpplen, men det där är ju en smaksak och beror helt på äpplenas egna sötma. 

Tack farmor för att du lär mig allt viktigt här i livet! 

Nu drömmer jag om framtiden då jag ska ha åtminstone ett eget äppelträd och jag ser framför mig hur jag på hösten plockar dem och kokar och bevarar smaken av september långt in i snöinsvepta februari-mars.