8 oktober 2013

The gentlewoman

Bild: http://thegentlewoman.co.uk/

Idag är det hett och fuktigt igen. Jag sitter i skuggan under ett parasoll och dricker lemonad (Denna dryck!!! Ljuvlig! Varför finns inte den på vartenda hak hemma?) och läser ett av de bästa magasin jag läst på evigheter. 

Hörde om the gentlewoman inför förra numret med Beyoncé på omslaget men när jag skulle köpa det i födelsedagspresent till Kristin så var den tyvärr slutsåld överallt. Senaste numret kom ut i veckan och jag kan rekommendera a-l-l-la att köpa det. Särskilt du, Kristin, jag tror du skulle gilla.  

Det är inte lättillgängligt men heller inte överdrivet alienerade. Man lär sig otroligt mycket nytt men får, till skillnad från så många klassiska mansmagasin, det inte översittaraktigt skrivet på näsan utan kunskapen masseras med en mjuk och fast tonalitet in i ens medvetande: och jag älskar det! 

Magasinet marknadsför sig själva så här: 


Och ja, de har ett fräscht, intelligent perspektiv på mode och ja..det som stavas livet. I senaste numret om hur man packar en resväska med hjälp av sin fantasi, om en webbsajt där två kompisar samlar elegant skrivna bokrecensioner/sågningar och om en svensk mathistoriker som skräddarsyr samtliga av sina kläder någonstans i Tyskland. Spretigt, ja, men jäkligt smart gjort. Som jag längtat efter denna raffinerade journalistiska delikatess till vackert, feministiskt modemagasin.